Wednesday, February 17, 2010

..jalan itu..


..semalam aku bukak blog jalankitabersama..latest post die sgt menyentuh hati aku.(boleh bace kt link blog aku) Walaupun aku sendiri xkenal die tp aku tahu,tula jgk yg sahabat2 sepejuangn aku rsa. Jalan yg dipilih memang menyakitkan tp destinasi akhirnya itu sgt membahagiakan. Aku bukan ske2 ckp tp itulah realiti. Sebab diri ni pernah rasa pahit maung semua tu once upon a tyme ago huhu Cemburu pada hati2 yg melangkah megah di jalan Yg Satu tu. Aku? still kat sini. Bukan berat untuk melangkah,bukan juga berniat mahu berundur tp jalan tu blum terbentang.Pernah terbentang tp seakan kabur lalu hilang dr pandangn..Di mata mereka aku seperti insan biasa menjalani hidup normal namun di mata sahabat seperjuangan ku,aku telah pergi dr medan itu..Pergi?(Oh Tuhan,hanya diriMu yg mengerti).. Bukan keinginanku untuk pergi..Inilah qada n qadar Nya..Ketiadanku dlm medan ni hampir2 meluluhkan semangat juangku walau hati msh bersisa kekuatan.. Pernah aku menangis sayu bl dengar cerita2 bahagia perjuangan sahabat2ku, diikat kuat dgn ukhuwah meniti hari dlm sebuah halaqoh cinta tp aku kat sni,msh bersendiri..hanya kalimahNya yg saloo jd pengubat hati ni..
..Tuhan,,, bumi ini mengajar ku erti mencari.. bumi ini mengajar ku berdiri sendiri.. bumi serambi mekah yang kau muliai.. bukan titik nokhtah aku bersendiri.. kerna aku berpegang pd janji.. xkan sia2 airmata yg gugur kerna kasihMu..

..kalo aku terangkan,sesiapapun xkan faham,apa yg aku face kat sini..sebab 2aku lebih suka diam.ujian yg aku lalui bukan dalam perjuangan dakwah. Tapi..aku percaya Tuhan xpernah menzalimi hamba2Nya..sume yg terjadi pasti ade yg tersiratnya.Untuk aku n kwn2 yg seantero dlm medan ni,cuba koreksi diri kembali. Boleh ke berdakwah andai diri xterdakwah? Berapa ramai serikandi dan pahlawan Islam yg gugur di tengah medan perjuangan ni kerana diri tidak langsung hidup mcm persis daie. Aku bukan tembak suka2 hati tp aku sgt kecewa bila tgk pemuda itu(siapa?biarla menjadi rahsia huhu) makin berubah hari demi hari..Baru je merasa kuat akan kehadirannya,kurasa seakan Tuhan menjawab doa aku. Tapi tiba2 ujian datang lagi. (xpatutkan kita mengeluh,so jgn mengeluh ye). Aku tahu aku xpatut kecewa ngn apa yg terjadi,mesti ada kebaikan ujian tu dtg pada dia. Sebab aku yakin dia hamba terpilih. Kalo x,mustahil dia diuji (betul x..) Apepown,kesimpulannya,jangan bersandar harapan pd yg kerdil n hina (sape lg kalo bukan manusia)..sebab kita ada yg lebih Berkuasa..Dia yg xputus2 beri harapan pada kita,biarpown kita sering melupaiNya..(Tuhan,ampunkan aku..)
..kata lah apa saja,aku tetap akn truskan jihad ku ini..Skop jihad sgt luas,jgn kerana semangat yg terover kite sempitkan skop nye. Untuk kalian yg berada di jalan yg sama ingtlah pandangan Tuhan tu lebih bererti untuk hidup kita..
renunglah kata2 seorang hamba Allah nie,
Andai kita diatas,belum tentu kita selamat.. Andai kita dibawah,belum tentu kita kalah.. Jadi yg diatas beringat2lah.. n yg dibawah,jgn pernah putus asa..
(terima kasih ye untuk "kalung bicara" ini,hadirmu satu kurnia)

No comments: